Branża ubezpieczeń dokonała w ostatnich latach dużego skoku technologicznego. Jeszcze szybciej może nauczyć się mechanizmu korzystania z ulgi związanej z tym postępem. Kluczowe wydaje się dostosowanie strategii działalności tak, aby korzyści z ulgi przewyższyły koszty związane z jej wykorzystaniem i konsekwencja w rozwoju opartym o nowoczesne technologie.
W trakcie mojej pracy w Europie Ubezpieczenia hasło „ulga B+R” pojawiało się wielokrotnie w różnych rozmowach czy newsletterach podatkowych. Ale dopiero w 2022 roku, po strategicznej decyzji o naszej transformacji technologicznej zaczęliśmy się zagadnieniu przyglądać bardziej uważnie. Dziś jest ten moment, kiedy rozważamy skorzystanie z ulgi B+R i rozmawiamy z doradcami, którzy oferują wsparcie w tym zakresie. I powiem więcej – widzimy tu spory potencjał
- uważa Artur Chądzyński, członek zarządu i CFO w Europie Ubezpieczenia
W ramach transformacji cyfrowej budujemy nowe procesy i usługi z wykorzystaniem możliwości chmury obliczeniowej, więc myślę, że potencjalnie mogą wpisywać się w zakres ulgi na prace badawczo-rozwojowe. Szczególnie projekt HDI Embedded obejmuje wdrożenie nowych technologii wspierających sprzedaż produktów ubezpieczeniowych oraz ich późniejszą obsługę, w tym rozliczenia z pośrednikami i likwidację szkód
- wyjaśnia Artur Chądzyński.
Nie od razu wiedziałem, że na potrzeby ulgi wystarczająca jest innowacja w skali spółki. Impulsem było rozpoczęcie projektu międzynarodowego, a de facto rozpoczęcie naszej transformacji cyfrowej. Analizy, które zrobiliśmy przy tej okazji przyniosły nam cenne wnioski. Faktycznie wiele innych prowadzonych przez nas projektów ma charakter innowacji wewnętrznych. To otwiera nam drzwi do skorzystania z ulgi B+R w dużo szerszym zakresie
-przyznaje Artur Chądzyński.
Branża ubezpieczeń dokonała w ostatnich latach dużego skoku technologicznego. Spodziewam się, że jeszcze szybciej nauczy się mechanizmu korzystania z ulgi związanej z tym postępem. Na dziś, tak jak my to widzimy w Europie Ubezpieczenia, kluczowe wydaje się dostosowanie strategii działalności tak, aby korzyści z ulgi przewyższyły koszty związane z jej wykorzystaniem. I oczywiście – konsekwencja w rozwoju opartym o nowoczesne technologie
- podsumowuje Artur Chądzyński.
Komentarz ukazał się w październikowym Miesięczniku Ubezpieczeniowym i towarzyszył artykułowi „Czy innowatorzy z branży ubezpieczeń dostrzegają potencjał podatkowy ulgi B+R?” autorstwa Żanety Chojnackiej, ekspertki B+R w firmie doradczej ALTO.
Pomimo, że zakłady ubezpieczeń powinny być pierwszym beneficjentem w przypadku tego mechanizmu, to często spotykamy się z informacją, że nie korzystały z niego dotychczas. Dane pokazują, że chodzi o ponad 95% firm z sektora
-dodaje Żaneta Chojnacka.